کسب و کار اینترنتی چیست؟

تعاریف زیادی از کسب و کار اینترنتی شده است. منابع مختلفی به ارائه تعریف از کسب و کار اینترنتی پرداخته اند. تنوع سایتهایی که چنین تعاریفی را ارائه داده اند چنان زیاد است که نمیتوان دلیل ارائه برخی از این تعاریف را یافت، مثلاً سایت رسمی دولت استرالیا این تعریف را از کسب و کار اینترنتی ارائه داده است:

کسب و کار اینترنتی عبارت است از هرگونه کسب درآمدی از اینترنت، کسب و کار اینترنتی میتواند شامل خرید و فروش کالا در اینترنت و یا ارائه یک سرویس آنلاین بصورت غیر رایگان باشد.

گذشته از این تعاریف پراکنده در اینترنت تعریف کسب و کار اینترنتی را از متخصصین این امر جویا شده ایم.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی که به عنوان تجارت الکترونیکی نیز شناخته میشود، هر نوع فعالیت تجاری است که بصورت آنلاین و در بستر اینترنت انجام می شود.

یک صاحب تجارت که بخش یا تمام فعالیت تجاری خود را با استفاده از اینترنت انجام میدهد، بعنوان گرداننده یک تجارت آنلاین شناخته میشود. گرداندن یک تجارت اینترنتی میتواند شامل خرید و فروش آنلاین و یا ارائه سرویس های آنلاین باشد. دامنه مشاغل آنلاین در صنایع مختلف بسیار گسترده است.

هر کسی میتواند یک تجارت آنلاین را شروع کند. اگر شما کالایی منحصر به فرد یا ایده خلاقانه ایی داشته باشید. میتوانید راهی برای فروش و یا معامله آن بصورت آنلاین بیابید. شما صرفاً باید تعیین کنید که کالا و تجارت شما در فضای اینترنت چگونه برای مشتریان به نمایش گذاشته شود.

تعریف تجارت الکترونیک و فروشگاه الکترونیکی

اگرچه که واژه های تجارت الکترونیک و فروشگاه الکترونیکی در بسیاری از مقالات بجای یکدیگر بکار میروند. ولی بین این دو اختلاف هایی وجود دارد. فروشگاه الکترونیکی عبارت است از مکان آنلاینی، بر روی بستر وب و یا شبکه های کامپیوتری، برای خرید و فروش کالا و خدمات. هر فروشگاهی می تواند با افزودن یک ویترین مجازی آنلاین تبدیل به یک فروشگاه الکترونیکی شود.

در بسیاری از مواقع تجارت الکترونیکی به معنای تجارت اینترنتی بکار برده میشود. اما تجارت الکترونیکی میتواند شامل هر تجارتی که از تکنولوژی اینترنت برای بهبود منافع و کارایی خود استفاده کند؛ شود.

انواع تجارت های آنلاین

تجارت های  اینترنتی میتوانند به اشکال مختلفی ظاهر شوند.

  • وب سایت ها
  • فروشگاه های اینترنتی
  • وبلاگها
  • اکانت های شبکه های اجتماعی

مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در باره شروع یک کسب و کار اینترنتی به آن به پردازید. اگر شما در زمینه کامپیوتر و وب فعالیتی نداشته اید و یا اینکه قبل از این هرگز تجارتی را آغاز نکرده اید به موارد زیر دقت کنید.

منافع ایجاد یک کسب و کار اینترنتی

  • صرفه جویی در هزینه های اجاره و خرید لوازم
  • انعطاف بالا و بهینه سازی در تولید کالا و ارائه خدمات تحویل کالا
  • دسترسی به فروشگاه سایت بصورت 24 ساعته در سرتاسر ایران و جهان

برخی موارد نیز وجود دارد که ممکن است باعث شود که ایجاد یک کسب و کار اینترنتی را به تعویق بیاندازید:

  • برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی باید درباره وب اطلاعاتی را بیاموزید.
  • هزینه های نرم افزار و سخت افزار
  • خطر کلاهبرداری ها و تقلب های اینترنتی

مدل های تجاری

وقتی که سازمان ها به سمت ورود به عرصه اینترنت حرکت کردند. باید انتخاب میکردند که کدام یک از مدل های تجارت آنلاین برای رسیدن به اهداف تجاری مد نظرشان بهتر عمل می کند. یک مدل تجاری تعیین کننده: کالاهای تجاری، سرویس های آنلاین، منابع درآمد، منافع تولید کنندگان و مشتریان، است.

در مدل های تجارت آنلاین هم میتوان از همین تعریف استفاده کرد اما تمام این مراحل در فضای اینترنت انجام خواهند شد.

مدل های کسب درآمد

جزء کلیدی مدل تجاری، مدل کسب درآمد است. مدل کسب درآمد فریم ورکی است که برای کسب و کار شما درآمد ایجاد می کند. مدل کسب درآمد منابع درآمدی شما را مشخص خواهد کرد. در مدل های کسب درآمد میزان درآمد حاصله از هرکدام از منابع درآمد نیز تعیین میشود.

فروش محصولات و سرویس های آنلاین، کسب درآمد از تبلیغات، و نحوه کسب درآمد از این روشها در مدل های کسب درآمد تعیین میشود.

امنیت در کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی بصورت طبیعی ریسک بیشتری از یک کسب و کار سنتی دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که  از کسب و کارهای اینترنتی در برابر این ریسک ها کاملاً محافظت کرد. تعداد بسیار زیادتر کاربرانی که به یک کسب و کار اینترنتی مراجعه میکنند در برابر تعداد اندک کاربرانی که به کسب و کار های سنتی مراجعه میکنند. که این کاربران شامل مشتریان سایت، تولید کنندگان محصولات، کارمندان و تعداد بیشماری از بازدید کنندگان میباشند. با توجه به اینکه یک سیستم کسب و کار اینترنتی روزانه با حجم زیادی از بازدید کننده مواجه میشود و تمام این بازدید کنندگان باید مطمئن باشند که اطلاعاتشان در جایی امن و محرمانه قرار دارد. امنیت در کسب و کار های اینترنتی اهمیت ویژه ای میابد. هکرها بزرگترین ریسک در کسب و کار های اینترنتی هستند. یکی از بحث های مهم امنیتی در کسب و کارهای اینترنتی حفظ اطلاعات کاربران سایت بصورتی امن و قابل اعتماد است. در محافظت از داده ها باید صحت داده ها و یکپارچگی آنها را حفظ کرد. برخی از هکرها صرفاً با هدف آسیب زدن به اطلاعات، حملات خود را شکل میدهند. برخی از اقدامات امنیتی برای حفظ اطلاعات از صدمات و یا سرقت عبارتند از سخت افزارهای امنیتی، ذخیره سازهای داده ها، انتقال داده ها، نرم افزار های آنتی ویروس و دیوارهای آتش و سیستم های رمز نگاری اطلاعات،

یکی از موفقترین روش های کسب و کار اینترنتی دریافت نمایندگی یا فرنچایز است. با توجه به اینکه در این روش با به حداقل رسانی زمان اعتماد مخاطب به سایت و بالابردن نرخ تبدیل سایت بیشترین سود را برای یک فروشگاه آنلاین در بر خواهد داشت در این قسمت به جزئیات این روش تجاری می پردازیم.

فرنچایز چیست؟

فرنجایز عبارتست از دریافت نمایندگی از یک شرکت. با توجه به اینکه یکی از ویژگی های خدمات آنلاین گستردگی آن در سرتاسر مرزهای جغرافیایی است. دریافت نمایندگی برای فعالیت های آنلاین اندکی دشوار تر از دریافت نمایندگی برای کسب و کارهای سنتی است. اما هنگامیکه مباحثی مانند تحویل کالا به مشتری مطرح باشد اعطای نمایندگی بسیار کم هزینه تر از ایجاد یک فروشگاه در تمام نقاط دنیاست.

استفاده از سیستم فرنچایز برای همه کسب و کارهای اینترنتی میسر نیست. کسب و کارهایی که کالای دیجیتال عرضه می کنند امکان استفاده از این نوع کسب و کار را ندارند. در واقع این قبیل کسب و کار ها نیازی به این نوع تجارت ندارند و بدون نیاز به اعطای نمایندگی می توانند به سرتاسر دنیا خدمات ارائه دهند.

چرا باید هزینه های تهیه یک نمایندگی را متحمل شوید:

یکی از ویژگی های بارز کسب و کارهای اینترنتی کاهش هزینه های شروع تجارت میباشد. در صورتی که اگر بخواهیم یک نمایندگی تهیه کنید قطعاً باید هزینه های زیادی را برای خرید یک نمایندگی بپردازید. اما چرا باید چنین هزینه هایی را به خودتان تحمیل کنید.

یک فروشگاه آنلاین را تصور کنید که بتازگی تاسیس شده است. این فروشگاه باید سالها تبلیغات و هزینه کند تا بتواند بعنوان یکی از فروشگاه های آنلاین مطرح در کشور فعالیت نماید. حال تصور کنید این فروشگاه بتواند نمایندگی فروش یک برند معروف را اخذ کند به این ترتیب همه گیر شدن سایت و تبدیل شدن نام سایت به یک برند با سرعت زیادی انجام خواهد پذیرفت.

وقتی که یک شرکت به شما نمایندگی اعطا می کند امکاناتی را نیز در ازاء دریافت هزینه نمایندگی در اختیار شما قرار میدهد از جمله این امکانات تامین کالای اولیه محصولات است. به این ترتیب بیشتر هزینه هایی که شما باید برای یافتن یک محصول باکیفیت صرف می کردید در این روش تجاری صرفه جویی می شوند.

درباره‌ی کاوه حسین آبادی

مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه، امیدوارم مطالبی که در سایت قرار داده میشود بتواند برای شما عزیزان مفید باشد. منتظر نظرات سازنده شما هستیم.

همچنین ببینید

جلسه سوم ضمن خدمت اسکرچ نسخه3

جلسه سوم دوره ضمن خدمت اسکرچ در مرداد 1400 در قالب 24 ساعت ضمن خدمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *