پرده سبز و موارد استفاده از تکنیک کروماکی

پرده سبز رنگ یا آبی رنگ یا هر رنگ دیگری، می تواند توسط تکنیک کروماکی در نرم افزارهای ویرایش فیلم از ویدئو حذف شود و لایه زیرین آن در همان قسمت ها نمایش داده شود.

افرادی که با نرم افزارهای لایه ای نظیر فتوشاپ آشنا هستند، می دانند که دور بری عکس چه تکنیک خوبی برای قرار دادن افراد و اشیاء در صحنه های دیگر است. برای اینکار کافیست با ابزار مخصوص اطراف عکس را مشخص کنید، سپس با حذف فضای بیرون عکس بتوانید چیز دیگری را در حاشیه های تصویر فرد جایگزین کنید.

فرض کنید اگر تکنیک کروماکی و حذف رنگ سبز یا آبی از تصویر وجود نداشت چگونه امکان ساخت فیلم های امروزی میسر میشد.

به عنوان مثال کروماکی می تواند یک تکنیک برای کاهش هزینه باشد. درست در زمانی که شما با بودجه ای خیلی کم قصد دارید صحنه ای در یک جزیره استوایی بسازید  در واقع با کروماکی، آوردن یک لوکیشن به استودیو کاری راحت می شود ولی با این حال استفاده و از پرده سبز و کروماکی در فیلم سازی می تواند باعث بروز برخی مشکلات تکنیکی در خروجی نهایی شود. مشکلاتی که از نورپردازی نادرست و حرکت دوربین ناشی می شود.

استفاده از پرده سبز زمان تولید فیلم را کوتاه میکند و باعث می شود تا بعد از هر صحنه فیلم برداری نیاز نداشته باشید تا لوکیشن را ترک کنید و به محل جدید بروید.

این فرایندها باعث کاهش هزینه تولید فیلم نیز می شود.

چرا رنگ سبز یا آبی ؟

جواب ساده و کوتاه است! شما باید یک رنگ را از صفحه حذف کنید که بیشترین تمایز رنگ را با پوست و موی انسان داشته باشد. این رنگ ها بهترین انتخاب هستند.

به عنوان مثال اگر پشت زمینه بازیگر سیاه باشد وقتی شما قصد حذف رنگ مشکی و نمایش بازیگر در یک محیط دیگر را دارید متوجه خواهید شد موی سر هنرپیشه نیز همراه رنگ زمینه مشکی حذف می شود! این اتفاق ممکن است با حذف چشم رنگ و نمایش پشت زمینه بجای چشم مجری نمود پیدا کند.

در تصویر زیر مشاهده می کنید که بعد از حذف رنگ سبز پس زمینه چشم سبز رنگ هنر پیشه نیز حذف میشود که البته در مواردی این اشکالات با ماسک کردن موضعی برطرف می شود. به این صورت که در لایه ای جداگانه چشم های هنرپیشه را در محدوده ماسک قرار دهید و مشخص کنید همه رنگ های سبزتصویر حذف شود بجز

مشکل حذف رنگ کروماکی

برای داشتن پرده سبز چه راه هایی وجود دارد؟

اگر  قصد داشتن پرده سبز یا آبی را دارید می توانید با توجه به شرایط و نیازتان یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید.

۱- پرده سبز قابل حمل (پرتابل)

پرده سبز کروماکی پرتابل
پرده سبز کروماکی پرتابل

مزایا :

قابل حمل بودن –  با پیچاندن پرده میتوان آنرا در یک حلقه کوچک جا داد

اشغال فضای کم – برای جابجایی فضای کمی در وسیله نقلیه اشغال می کند

قابلیت استفاده راحت – در فضاهای کوچک مانند کروماکی پشت پنجره راننده

معایب :

اندازه کوچک – پوشش کم وسعت پشت زمینه سوژه

عدم ثبات – برای ایستاده نگهداشتن به پایه مخصوص یا یک فرد نگهدارنده نیاز است

۲- رول فون سبز

پرده کروماکی مناسب برای فضاهای داخلی و حتی در صورت استفاده از پایه پرتابل فضاهای بیرونی

مزایا:

قابلیت پوشش زیاد از بالای سر تا زیر پای سوژه

قابلیت جمع شدن و باز شدن

معایب:

ازبین رفتن بر اثر تا شدن

سیاهی و مندرس شدن پارچه

۳- دیوار نقاشی شده

با استفاده از رنگ مخصوص کروماکی می توان از این دیوار به عنوان یک پرده سبز کروماکی عالی با ماندگاری بالا و حتی قابلیت شستشو استفاده کرد.

دیوار سبز

مزایا:

وسعت پوشش زیاد

استفاده بهتر از قابلیت های سه بعدی –  با توجه به زوایای کنج دیوار

ماندگاری بیشتر – سطح بزرگ با استحکام زیاد و دارای قابلیت شستشو قطعا گزینه خوبی است

خلاقیت در کار با پرده سبز

قطعا پرده سبز تنها یک ابزار است و اینکه شما چه استفاده ای از آن میبرید یا تکنیک است که باید از جایی فرا بگیرید و یا خلاقیت است که می بایست خودتان بدست آورید. قطعا کاربرانی که اشراف کامل به نرم افزار های لایه ای نظیر ادوبی فتوشاپ ، پریمیر و افترافکت دارند در ابداع تکنیک های مختلف پیشتاز هستند.

تکنیک در پرده کروماکی

استفاده از لباس سبز کروماکی برای تکان دادن اجسام در تصویر یکی از تکنیک هایی است برای ساخت جلوه های ویژه استفاده می شود. آیا شما می توانید روزی ابداعی جدید در ایجاد و نمایش جلوه های ویژه کنید؟

لباس سبز کروماکی
لباس سبز کروماکی

“چرا آبی؟ چرا سبز؟ فرقشون چیه؟”
1- دلیل انتخاب:
این دو رنگ، از جمله رنگ هایی هستن که کمتر توی اشیاء مختلف، دیده می شن. مثلاً خیلی کم پیش میاد که لباس یه نفر این رنگی باشه.
در ضمن، اگه بخوان از این تکنیک استفاده کنن، رنگ اشیاء (موضوع) و لباس بازیگر (مجری) رو از رنگ های دیگه انتخاب می کنن که یه وقت، همراه زمینه حذف نشه.2- خاصیت رنگ ها:
این دو تا طیف رنگ، از “شکست نور” بالایی برخوردان (فیزیک) و به راحتی قابل حذف شدن هستن.
رنگ قرمز، کمترین شکست نور رو داره؛ یعنی به راحتی نمی شکنه و حذف نمی شه.
بیشترین شکست نور، واسه رنگ بنفش هست؛ ولی این رنگ واسه کامپیوتر، ترکیبی از رنگ آبی و قرمزه. و چون قرمز داخلش هست.
مثال:
یه نفر جلوی یه پرده (یه رنگ) راه می ره و سایه اون هم روی پرده می افته؛ ما هم بخوایم که هم زمینه به درستی حذف بشه و هم سایه اون شخص و از دست ندیم.

اگه زنگ پرده “قرمز” باشه، وقتی که رنگ زمینه رو حذف کنیم، باز هم اطراف بازیگر، رنگ قرمز دیده می شه و از طرفی، سایه هم – که با قرمز ترکیب شده – به عنوان یه رنگ دیگه (قرمز+سیاه) به زمینه اضافه می شه.
رنگ قرمز، شدیده و شکست نورش هم از همه رنگ ها کمتره.

اگه رنگ پرده، آبی یا سبز خالص باشه، به راحتی حذف می شه و رنگ اضافه کمتری (از زمینه) دور بازیگر باقی می مونه. در صورتی که کیفیت تصویر و نورپردازی اون حرفه ای باشه، می شه کاملاً رنگ زمینه رو حذف کرد.
علاوه بر این، می شه سایه بازیگر رو هم از زمینه جدا کرد و همراه با اون، روی زمینه اصلی انداخت.3- فرق کاربرد آبی و سبز:
رنگ آبی، نورپردازی کمتری می خواد؛ چون تیره (کدر) هست. به راحتی هم می شه پردش رو همه جا نصب کرد و واسه کارهای نیمه حرفه ای به کار گرفت.
ولی رنگ سبز خالص، یه رنگ روشنه و واسه این که یه دست دربیاد، نورپردازی حرفه ای می خواد. ولی خوبیش اینه که خیلی دقیق و قابل تفکیک تر از رنگ آبیه.
اگه نورپردازی تصویربرداری، حرفه ای باشه، موقع حذف زمینه سبز خالص، چیزی ازش باقی نمی مونه و دقیقاً حذف می شه.می دونستید که…؟!
توی فیلم “مرد نامرئی” واسه بعضی از نماها، از پرده سیاه استفاده شد. چه نماهایی؟!
توی بعضی از نماها، لازم بود که حجم بدن مرد نامرئی رو بین دود و آب نشون بدن. این جاست که اگه هر رنگی استفاده بشه، کار رو خراب می کنه. پس از پرده سیاه استفاده شد که دیگه نخوان برن سراغ رنگ ها.
البته اصل کار اینه که با نورپردازی حرفه ای تونستن این کار رو به صورت عالی دربیارن.واسه حذف زمینه، معمولاً از تکنیک Chromakey استفاده می کنن.
اسم تکنیک مخصوص حذف زمینه سبز، Green Screen Key هست که این کار رو بهتر از اون انجام می ده.

منبع:silverscreen.video , aftab.cc

درباره‌ی کاوه حسین آبادی

مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه، امیدوارم مطالبی که در سایت قرار داده میشود بتواند برای شما عزیزان مفید باشد. منتظر نظرات سازنده شما هستیم.

همچنین ببینید

جلسه سوم ضمن خدمت اسکرچ نسخه3

جلسه سوم دوره ضمن خدمت اسکرچ در مرداد 1400 در قالب 24 ساعت ضمن خدمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *